In memory of Debra Hill / В память о Дебре Хилл (08.03.05)

Debra HillLOS ANGELES - Debra Hill, who co-wrote the horror classic "Halloween" and rose through Hollywood's ranks to become a pioneering woman producer, died Monday, according to a family friend. She was 54.
Hill had battled cancer for 13 months, but had been working on several projects, including a film about the Sept. 11 terrorist attacks until her last days, said friend Barbara Ligeti.
"She changed the face of women in film. If you talk to people who are real players in this town, they will say Debra was one woman who would help other women ... with boundless generosity," Ligeti said.
Hill's big break came in horror films when she and director John Carpenter co-wrote the genre's modern classic, "Halloween."
Debra Hill and John CarpenterThe 1978 film, also directed by Carpenter and produced by Hill, starred a 20-year-old Jamie Lee Curtis as the baby sitter terrorized by a murderous psychopath. Made on a modest $300,000 budget, it grossed $60 million worldwide, a record for an independent movie at the time, and launched a seemingly endless chain of sequels.
Carpenter said Monday that working with Hill was one of the "greatest experiences of my life."
"The ground that she trailblazed in the beginning can now be followed by anyone. She was incredibly capable and incredibly talented," Carpenter told The Associated Press in a telephone interview.
Hill, Carpenter and Curtis returned for "Halloween II," and Hill and Carpenter were involved in the writing of several later sequels, including "Halloween: Resurrection," "Halloween 5" and "Halloween: The Curse of Michael Myers." A "Halloween 9," also written by Hill and Carpenter, is reported by the Internet Movie Database to be in production.
After her "Halloween" run, Hill joined her friend Lynda Obst in forming an independent production company in 1986 that made "Adventures in Babysitting" and "Heartbreak Hotel," both directed by Chris Columbus, and Terry Gilliam's "The Fisher King" with Robin Williams and Jeff Bridges.
In 1988 she entered a contract with Walt Disney Pictures under which she produced the feature "Gross Anatomy," short films for the Walt Disney theme park and an NBC special for Disneyland's 35th anniversary.
Films she produced included "The Dead Zone," 1983; "Head Office," 1985; and "Clue," 1986.
"Back when I started in 1974, there were very few women in the industry, and everybody called me 'Honey,'" she recalled in 2003. "I was assumed to be the makeup and hair person, or the script person. I was never assumed to be the writer or producer. I took a look around and realized there weren't many women, so I had to carve a niche for myself."
Carpenter praised her as "a real pioneer in this business."
"Unlike many producers, she came from the crew ranks. I think they're the most under-appreciated people, and they work the hardest," he said. "She had experienced the ins and the outs and had a thorough understanding of what it took to make a picture."
Hill began as a production assistant on adventure documentaries, working up to films as a script supervisor, a job that required sitting beside the director and keeping a record of each scene.
From there she landed jobs as assistant director and second-unit director and became associated with Carpenter, who was then a rising young director.
The two also collaborated on 1980's "The Fog" and 1981's "Escape From New York."
When she was honored by Women in Film in 2003, Hill said, "I hope some day there won't be a need for Women in Film. That it will be People in Film. That it will be equal pay, equal rights and equal job opportunities for everybody."
Born in Haddonfield, N.J., Hill grew up in Philadelphia.

ЛОС-АНДЖЕЛЕС - Дебра Хилл, которая была со-автором классического фильма ужасов "Хэллоуин" и прошла через многое в Голливуде, чтобы стать женщиной-пионером в области продюссирования, умерла в понедельник, по информации друга семьи. Ей было 54.
Хилл сражалась с раком 13 месяцев, но работала на несколькими проектами, включая фильм о террорисической атаке 11-го Сентября до последних дней жизни, говорит её подруга Барбара Лигети.
"Она изменила образ женщины в киноиндустрии. Если вы поговрите с людьми, кототрые действительно имеют серьёзное значение в этой области, они скажут, что Дебра одной женщиной, которая помогала другим женщинам... с безграничным великодушием", говорит Лигети.
Большим прорывом для Хилл стало участие в создании фильмов ужасов, когда она и режиссер Джон Карпентер написали современную классику жанра - "Хэллоуин".
В фильм 1978 года, также поставленном Карпентером и спродюссированном Хилл, снялась 20-ти летняя Джеми Ли Кёртис в роли сиделки, котроую терроризирует убийца-психопат. Сделанный за скромные 300,000 $, фильм собрал 60 $ в мире, что стало рекордом для независимого фильма в то время, и положил, похоже, бесконечную цепь продолжений.
В понедельник Карпентер сказал, что работа с Хилл была "лучшим опытом в моей жизни".
"Почва, по котрой она шла первопроходцем, теперь может быть освоена каждым. Она была невероятно способна и невероятно талантлива", сказал Карпентер в телефонном интервью The Associated Press.
Хилл, Карпентер и Кёртис вернулись в "Хэллоуин 2", а Хилл и Карпентер участвовали в создании нескольких поздних сиквелов, включая "Хэллоуин: Воскрешение", "Хэллоуин 5" и "Хэллоуин: Проклятие Майкла Майерса". "Хэллоуин 9", также написанный Хилл и Карпентером, по данным Internet Movie Database находится в стадии производства.
После своего пробега с "Хэллоуином", Хилл присоединилась к своей подруге Линде Обст в создании независимой продюссерской компании в 1986, которая создала "Adventures in Babysitting" и "Heartbreak Hotel", оба снятых Крисом Каламбусом, и фильм Терри ДЖиллиама "THe Fisher King" С Робином Уилямсом и ДЖефом Бриджесом.
В 1988 она подписала контракт с Walt Disney Pictures, спродюссировав коротрометражку "Gross Anatomy" для парка Walt Disney и специальную постановку для NBC приуроченную к 35-летию Диснейленда.
Фильмы, которые она спродюссировала, включают "Мертвую зону", 1983; "Head Office", 1985; "Clue", 1986.
"Возвращаясь к 1974, когда я начианала, было очень мало женщин в индустрии, и все звали меня "Лапочка", вспомнила она в 2003. "Меня брали как визажиста или парикмахера, или сценариста. Меня никогда не принимали как автора или продюссера. Я оглянулась и поняла, что было очень мало женщин вокруг, так что мне пришлось самостоятельно создавать нишу для себя."
Карпентер хвалил её за то, что она была "настоящим пионером в этом бизнесе".
"В оличии от многих продюссеров, она вышла из разряда создателей кино. Я считаю, что они самые недооцениваемые люди, и у них самый тяжкий труд", говорит он. "ОНа прошла через вступления и гонения, и имела полное представление о том, как делать кино."
Хилл начинала как ассистент продюссера в документальных фильмах о приключениях, затем работала сценарным наблюдателем, работа, в которой требовалось сидеть с режиссером и следить за каждой сценой.
Оттуда она получала работу ассистента режиссера и второго режиссера, и познакомилась с Карпентером, который тогда был восходящим молодым режиссером.
Оба также сотрудничали над фильмами "The Fog" (1980) и "Escape from New York" (1981).
Когда она получила титул от "Женщин в Кино" в 2003, Хилл сказала: "Я надеюсь, что когда-нибудь "Женщины в Кино" будут больше не нужны. Что будут "Люди в Кино". Что будут равные зарплаты, равные права и равные возможности работы для каждого."
Ролилась в Хеддонфилде, Н.Д., Хилл выросла в Филадельфии.

Используются технологии uCoz